Total Pageviews

Monday 14 November 2016

Sabun mandian yang sesuai dan wangi utntuk eczema :)

Salam semua.. Basically kita selalu dengar produk untuk anak eczema kan. and penah tak kita dengar produk eczema ni wangi? hahahaha never weh never. Semua bau ubat. 

 As for me, ak memang dilahirkan bersama penyakit eczema ni sejak dari kecik lagi. Eczema yang ak dapat sebab ade asthma. For you info, untuk sesape ade asthma ni memang akan sentiase dibelenggu dengan pnyakit2 seperti eczema dan resdung. Benda ni takkan lari lah dari kehidupan korang.

Eczema ni pulak orang cakap high maintenance. Betul ke? haaaaa malu nak ckp but sure sememangnye segala benda ak pakai dari hujung rambut sampai hujung kaki adalah benda yang mahal2. Bukan sebab demand tapi terpakse sebab badan terlalu alah dgn benda2 yang biase. hurmm.... So ni antara produk2 ak pakai untuk kekal kan kulit supaya x gatal dan berkudis .


Untuk Mandian.

Untuk pengetahuan, ak memang sangat alah pada sabun, silap pakai je dia gatal2 dan ruam pastu kalau biar lelama boleh kudis2. So Sabun mandi biase yang jual dekat kedai tu jangan harapla boleh beli , semestinya tiada bau-bauan yang korang boleh pakai melainkan bau ubat. So far memang orang akan guna SEBAMED, CETAPHIl DAN EZZERA seperti yang disyorkan dekat farmasi.

Tapi kerana ak ni jenis nak lah jugak sabun mandi yang wangi2 sikit dan selama 26 tahun hidup kat dunia ni baru aku perasaan orang2 mcm ak ni hanya mampu tahan dengan bauan dan mandian dari bahan semula jadi sahaja .. .

so ni dia contoh sabun mandi ak selalu pakai.





Travel pack version

1.Olive Shower Gel by Body Shop

Kenapa olive? olive je yang ak rase takde effect gatal dan ruam2 dekat badan lepas guna. Mostly bila ak pakai je sabun2 lain dia akan mule dengan gatal dan pedih2 dekat kulit dan last2 skali dia bole berkudis dan menggelupas teruk. So ape2 sabun yang bahan2 dia terdiri dari pada olive ni adalah sangat2 digalakkan oleh korang yg kene eczema nie. Maybe sebab ade bahan semula jadi.

Harga dia aku tak berapa ingat tapi kalau botol besar ni biasa nye RM 50.00 . Hurmm sorry memang mahal ye . tapi terpakse kalau x kulit korang menggelupas n gatal2 jela sampai bile2.

Kalau rase untuk percubaan pertama boleh cuba beli travel pack dia. Harga ak tak ingat lah lama x beli travel pack dia.

                                                    Travel pack version


2. Botaneco Garden Organic Argan and Virgin olive oil

haa yang ni paling latest aku guna lah. Sebab dia lagi best dan bau lagi wangi dari olive shower gel. Kelebihan ak rase pakai produk ni kulit ak tak gatal dan pedih2 dan rase mcm smooth je. 
Mandian tu kalau tak silap harga dia dalam RM 22.50 dan travel pack dia RM 18.90 kalau x silap. tapi botol sabun dia tak besar macam body shop . Dia macam botol serum muka je haa. 

* So far, hanya dua produk ni je yang ok dengan ak dan selebihnya takkan boleh . Fyi org mcm ak ak takkan boleh pakai mana2 sabun yang wangi dan juga antibakteria. Sebab p.h sabun yang ok untuk penghidap eczema adalah ph 5.5 . Lain daripada tu boleh buat gatal dan ruam2.


Untuk next entry pulak ak akan update produk muka dan losyen tangan yang sesuai untuk pesakit2 eczema dewasa macam ak ni. haaa mention lagi skali untuk dewasa k bukan untuk baby.




2 comments:

Sending me text :)