Total Pageviews

Tuesday 15 November 2016

Apa alahan bagi Orang Eczema ?

Salam ... masih lagi dengan entry eczema tapi kali ni za nk tlg korang untuk elakkan dari benda2 yang alahan dan cube carik solution yang sesuai untuk pesakit2 eczema nie. Basically semua ni atas pengalaman za sendiri lah. So setiap orang lain2 alahan dan solution dia.  

1. Alah pada seafood - tak boleh lansung makan seafood and kalau makan akan gatal dan bersin2 smpai kadang dia naek allergic teruk mcm kena gigit nyamuk banyak2 tu. 
   
 Solution dia : Jangan makan seafood. Tapi kalau nk cuba cara ekstrem makan je seafood tapi prepare ubat alahan. Za buat mcm ni dulu sebab dulu pon za alah pada seafood tapi bila lama2 makan dan hadap gatal2 tu , dia akan imune sendiri (tapi bergantung pada orang jgk ade je kadang lansung x imune)

2. Alah pada habuk - yang ni standard bersihkan je rumah tiap2 masa, mop and sapu lah...

3. Alah pada SEAFOOD YANG TIDAK DIBASUH BERSIH -  haaa part yg ni za nak cakap sampai skrg x imune. Setiap kali makan seafood kat kedai mesti naek gatal truk kat badan tapi setiap kali masak xjadi ape. So kesimpulan dia masak jela lagi better dari nak hadap gatal kan?

4. Alah pada sabun - Haa yang ni da cakap awal2 tadi za mmg alah pada sabun . Mcm mana nk tau alah pada sabun? stiap kali pakai sabun tu even sabun basuh baju or sabun cuci pinggan kalau terkenaa sikit dkt tangan dia akan mcm melepur dan stat menggelupas bile terlalu kerap . Contoh macam bila basuh pinggan . Orang pompuan basuh pinggan tiap mase so kalau kerap sangat n tgk tangan korang mula gatal dan melepur tu tandanya korang sah2 la allergic pada sabun. 

Solution dia - pakai sarung tangan. Itu yang doc cakap la dan sampai skrg za tak reti nk praktiskan sbb mcm tak confident pgg pinggan dgn sarung tangan. 

5. Alah pada Besi, Silver, Zhulian dan seangkatan dengannya. - Kat sini za nk ckp za hanya boleh pakai jam tangan kulit . No besi at all. Sekali pakai , bile berpeluh.. Perghhh masak tangan mcm kene sagat gatal dia ok.. Dan hanya emas tulen je yang boleh za pakai. no tiruan or campur2 yang lain. Maaflah senang sangat za nak tau emas ke tak. letak kat tgn setengah jam je. Stat gatal confirm tiruan. hehehehheh

6. Alah pada kasut getah. Tau kan kasut diperbuat dari getah? sebab ape alah? sebab getah punca peluh dan kaki tak bernafas. Dan stat je berpeluh gatal dia akan jadi teruk . Bila stat garu dia akan parah. Solution dia - cari kasut yang terbuka. Bukan jenis tutup terus kaki. Dan pastikan kalau pakai sneakers kena pakai stokin sbb tanpa stokin kaki akan cepat berpeluh dan gatal. 

7. Alah pada ape2 jenis produk pemutihan kulit. Kerana dalam produk pemutihan mesti ade kolagen marin dan kolagen marin biasenya dari laut/ seafood . So mmg tak dapat la nak putih . Bersyukur je dgn kulit sedia ada. 

8. Alah pada semua produk pelembab yang wangi termasukla lotion baby yg biasa dijual dipasaran.
Solution dia pakai la pelembab : Ezzera, Cetaphil dan Sebamed. huhuhuhu

9. Alah pada bawang putih, bawang merah dan anything yang berasid. so kalau masak atau nak potong make sure pakai lah sarung tangan.

keypoint dia peluh je. Orang Eczema alah stiap kali peluh dan benda2 yang za sebut kat atas ni punca salah satu sebab gatal2 dan ruam2 ni timbul. So dekat bawah ni za bagi contoh2 gambar barang2 yang boleh dipakai dan za slalu pakai setiap masa.

ni contoh kasut yang za boleh pakai dan xkan gatal2 dan alahan.


ni pulak contoh yang x boleh pakai sebab ada kandungan plastik



lotion pelembab yang za slalu pakai bila da stat kering dan gatal2. ( yang ni mmg bagus dan semestinya x wangila - yang ni kene hadap kalau nk wangi menggelupas la tangan tu)


-jam bertali kulit mmg sesuai untuk yang aktif sebab jenis kulit ni kurang berpeluh sikit dekat tangan-


Entry next nanti cite pasal masak la pulak eh. heheh kbai. Harap serba sedikit membantu korang semua :)




No comments:

Post a Comment

Sending me text :)